Verkiezingscampagne Provinciale Staten

Mario Post, Gerda van Galen en Janine Siersema, kandidaten voor de provinciale statenverkiezingen voor GroenLinks, hebben dinsdag 22 februari een bezoek gebracht aan Pekela om met eigen ogen te zien hoe in Oude-,  Nieuwe-  en Boven Pekela  gewerkt wordt om de leefbaarheid van de dorpen in de gemeente te behouden.

Daarvoor werd een bezoek gebracht aan de activiteiten van de Badde en de steunstees in de beide dorpshuizen “De Snikke” en “De Kiepe”.  Door manager Trees van Leeuwen van de welzijnsorganisatie en medewerkers van de steunstees werden zij op de hoogte gebracht van de vele activiteiten die er samen met vrijwilligers worden georganiseerd.  Voorzitter Albert Schrik lichtte het reilen en zeilen van het dorpshuis “De Kiepe” toe.

Volgens cijfers uit het Dagblad van het Noorden moet de gemeente Pekela rekening houden met een daling van de bevolking tot 2040 met zo’n 12%. Dat zal in een periode van 30 jaar een verlies van bijna 1600 inwoners kunnen betekenen.  Om te laten zien hoe Pekela  zich daar op voorbereidt, gaf Anneke Duit, wethouder onderwijs, een rondleiding  in het nieuwe onderwijscentrum in Oude Pekela. Daar krijgen drie scholen, 2 peuterspeelzalen, maar ook andere voorzieningen, een plaats.  De samenwerking die daar wordt ontwikkeld is het antwoord om op een positieve manier de bevolkingskrimp tegemoet te treden. Voorzieningen kunnen dan worden behouden en zelfs verbeterd.

Dat vrijwilligers een onmisbare schakel  zijn in het leefbaar houden van dorpen werd  onderstreept in het bezoek aan het multifunctioneel centrum “De Riggel” in Boven Pekela, dat onlangs nog werd uitgebreid met o.a.  een subsidie van leader.  Het dorpshuis wordt helemaal door vrijwilligers gerund. Met een delegatie van het bestuur, Ferdy Venema en Jacob Drenth, werd gesproken over het belang van een dorpshuis in een kern als Boven Pekela, naast een basisschool en een sportclub. Het enthousiasme en het feit dat “De Riggel” in de benen wordt gehouden wordt door zo’n 35 vrijwilligers maakte grote indruk op de statenleden van GroenLinks. Ook de bijdrage die de provincie kan leveren aan de leefbaarheid van het platteland was onderwerp van dit werkbezoek.