Gemeentelijke bijdrage stijgt in 2015 naar 1,5 miljoen euro.

1 november 2011

Vandaag kunnen wij als fracties onze mening geven over de begroting van Synergon over het jaar 2012. Groenlinks kan niet anders dan de noodklok luiden, met name waar het gaat om het meerjarig perspectief.

Als deelnemende gemeenten hebben wij tot 2015 € 360.000,- vrijgemaakt voor de omvorming van Synergon van  louter productiebedrijf naar een arbeidsbemiddelingsbedrijf. Daar wordt met veel inzet aan gewerkt. Tegelijkertijd zien wij een dramatische daling van de bijdrage van het rijk van € 29,35 miljoen in 2012 naar € 22,85 miljoen in 2015. Een daling van meer dan € 6,5 miljoen, dat de drie gemeenten, Oldambt, Bellingwedde en Pekela extra moeten bijdragen om het werkvoorzieningschap Synergon in de benen te houden. Een schier onmogelijke opdracht, als we kijken naar de bezuinigingen die wij als gemeente al moeten doorvoeren. In 2011 hebben wij op onze begroting al 1.8 miljoen bezuinigd. In 2012 komt daar nog eens alleen voor de WSW €  430.000,- bovenop. In 2015 wordt de gemeentelijke bijdrage voor Synergon geschat op meer dan € 1.500.0000,- voor onze gemeente. Hoewel ook in het meerjarenperspectief van Synergon een daling van het aantal WSW-ers wordt voorzien, staat dat niet in verhouding tot de bijdragen die gemeenten moeten betalen. Dat heeft alles te maken met de sociaal economische positie van Oost-Groningen.

Het kan toch niet zo zijn dat de deelnemende gemeenten tot de bedelstaf worden veroordeeld door dit beleid.

Daarom stelt GroenLinks voor dat er vanuit de drie gemeenten op korte termijn een bijeenkomst wordt georganiseerd waarbij alle Kamerfracties worden uitgenodigd met als doel:

Uitleg over de historische positie en het belang van de WSW in Oost-Groningen

Inzicht in het hervormingsproces naar een arbeidsbemiddelingsbedrijf zoals bedoeld door de wetgever.

Duidelijkheid te geven over de mogelijkheden om WSW-ers op te nemen in de reguliere arbeidsmarkt van Oost-Groningen

Inzicht te geven wat deze maatregelen betekenen voor de begrotingen van de deelnemende gemeenten

Argumenten aan te dragen voor een status aparte voor dit gebied.

De fractie van GroenLinks kan verder akkoord gaan met de begroting met de opmerking dat wij pleiten om alle posten in de begroting kritisch door te nemen om na te gaan waar bezuinigingen of besparingen kunnen worden doorgevoerd.

In het bijzonder vragen wij aandacht voor het energieverbruik dat van 800.000 in 2012 oploopt naar 833.000 in 2016. GroenLinks stelt voor dat er een energieplan wordt gemaakt waarbij het verbruik in 2016 met 30% wordt  teruggebracht.