GroenLinks is tegen financiële bijdrage gemeente Pekela aan verdubbeling weg Assen - Zuidbroek (N33).

Solidariteit wordt duur betaald.

Tijdens de raadsvergadering van 5 juli is een voorstel van het College behandeld om in totaal maar liefst € 370.000,- bij te dragen aan de verdubbeling van de N33, de weg Assen – Zuidbroek (€ 250.000,-), en het herstel van de vaarverbinding Erica – Ter Apel (€120.000,-). Van gemeenten die deelnemen aan de Agenda voor de Veenkoloniën wordt vanuit de solidariteitsgedachte een bijdrage verwacht. Deze hoogte van de bijdrage is niet vrijwillig maar blijkt al te zijn vastgesteld.

GroenLinks heeft als enige partij tegen het voorstel gestemd, alle overige partijen gingen wel akkoord met het voorstel.

Verkeerde argumenten

Het Rijk en de provincie zijn destijds tot een akkoord gekomen over de verdubbeling van de N33 omdat dit de verkeersveiligheid ten goede zou komen. Economische motieven speelden daarbij een ondergeschikt belang. Vandaar dat op de nieuwe verdubbelde weg (zonder vluchtstroken) slechts 100 km/uur gereden mag worden. Dat de provincie en direct belanghebbende gemeenten nu aan andere gemeenten een bijdrage vragen met als belangrijkste argument het economisch belang komt vreemd over. Gelet op de eisen die de provincie, in het kader van het Provinciaal Omgevingsplan (POP), aan bedrijfsterreinen en bedrijfsvestigingen stelt mag verwacht worden dat het economisch voordeel voor Pekela minimaal is . Op de bedrijfsterreinen in Pekela mogen zich bijvoorbeeld voornamelijk bedrijven met een lokaal karakter vestigen. In het College-voorstel werd dan ook niet aangegeven wat nou eigenlijk dat economisch voordeel voor Pekela zal inhouden.

Wel bezuinigen in Pekela

De GroenLinks-fractie heeft met verbazing kennis genomen van het voorstel en tegen gestemd. Uit bezuinigingsoverwegingen zijn het afgelopen jaar diverse voorzieningen geschrapt of gesloten (of zijn de plannen in voorbereiding): sluiting van de dierenweide in Oude Pekela, plannen voor de sloop van de Eurohal, bezuinigingen op de sportvoorzieningen, het opnieuw ter discussie stellen van de verbouw van de Hendrik Westerschool (H. Hindersstraat) en zelfs de Voedselbank kreeg geen subsidie.

GroenLinks is van mening dat kritisch gekeken moet worden waaraan de gemeente haar geld uit geeft. Zolang fietsers op de klinkerwegen langs het Pekelder Diep bijna van hun fiets af stuiteren vanwege het slechte wegdek en diverse voorzieningen in Pekela worden gesloten vindt GroenLinks het ongepast om wel honderdduizenden euro’s buiten de gemeente te spenderen.

Tenslotte

Dit onderwerp kwam aan de orde tijdens de behandeling van de Jaarrekening 2006. Eén en ander kan namelijk gefinancierd wordt uit een (incidenteel) overschot op de Jaarrekening. Dat kwam gelukkig net goed uit. GroenLinks is erg benieuwd hoe het College het voorstel had willen financieren wanneer er geen overschot was geweest. Een greep uit de financiële reserves misschien? Het zou correcter zijn wanneer deze post van tevoren in de Begroting zou zijn opgenomen.