Afblazen ambtelijke samenwerking Pekela, Veendam en Menterwolde is miskleun van jewelste.

Het besluit van de meerderheid van de gemeenteraad van Menterwolde (exclusief de 2 GroenLinks vertegenwoordigers) om de ambtelijke samenwerking tussen de gemeente Menterwolde, Pekela en Veendam op het laatste moment te laten ploffen is een miskleun van jewelste. Niet alleen omdat daarmee miljoenen euro’s aan voorbereiding in het water worden gegooid, die ook de andere deelnemende gemeenten hebben moeten ophoesten. Maar ook omdat daarmee een uniek experiment in onze regio om zeep is gebracht om de lokale democratie te behouden ten koste van een dure herindeling.

Het is algemeen bekend dat door de toegenomen overheveling van taken van de rijksoverheid naar gemeenten, kleine gemeenten steeds minder in staat zijn die taken naar behoren te vervullen. Daardoor komt een goede dienstverlening naar de inwoners in het gedrang. Daarom zijn de drie gemeenten op verschillende terreinen gaan samenwerken, waaronder de brandweer, de sociale dienst, de WMO, op het gebied van milieubeleid. Een samenwerking die gaandeweg de voordelen van de ontwikkeling naar één stevige ambtelijke organisatie voor de drie gemeenten ten opzichte van losse samenwerkingsverbanden duidelijk maakte: efficiencyvoordelen en verbetering van kennis en kunde voor de ambtelijke organisatie. De inwoners van de drie gemeenten die voor de toekomst verzekerd zijn van een voldoende en verbeterde dienstverlening, omdat men ook dan met alle vragen op de bestaande gemeentehuizen terecht kan. En niet onbelangrijk, de gemeenten blijven zelf verantwoordelijk voor het beleid dat in hun gemeente wordt gevoerd en kunnen daar door hun eigen burgers op worden afgerekend. Zij kiezen hun eigen vertegenwoordigers, hun eigen gemeenteraad. Zij kunnen net als nu de eigen wethouder aan z’n jasje trekken als zaken niet goed gaan en hoeven daarvoor niet bij een herindeling af te reizen naar Veendam. Dat is de waarde van lokale democratie dicht bij de burger, omdat mensen dan nog betrokken zijn bij hun gemeente. We merken dat dagelijks in Pekela en dat is maar goed ook. Ook de gemeenteraad van Menterwolde is met zijn volle verstand dit traject ingegaan.

Het afblazen van de ambtelijke samenwerking wordt ten onrechte door het Dagblad van het Noorden afgedaan als een pijnlijke kloof tussen bestuurders en burgers. De burgers willen een betrouwbare overheid met goede dienstverlening. Dat was de opzet van de ambtelijke samenwerking. Het afketsen van de ambtelijke fusie lijkt meer ingegeven door koudwatervrees en kortzichtig eigenbelang met een dure uitkomst.

Vrijblijvende samenwerking is niet meer van deze tijd. Daarom is het afblazen van de ambtelijke samenwerking een miskleun van jewelste, omdat het de deur wagenwijd openzet voor een gedwongen herindeling met bestuur op afstand, die vele miljoenen zal kosten en daar zitten de inwoners van Menterwolde, Pekela en Veendam niet op te wachten.