Begroting 2011; bezuinigingen gaan pijn doen.

Voetbalclub Willem II staat met één schamel puntje stijf onderaan in de eredivisie. De club heeft het moeilijk, er zijn schulden, de toeschouwers blijven weg, en ondanks dat de spelers goed hun best doen wordt geen wedstrijd gewonnen waardoor de club in een negatieve spiraal belandt, sponsors weglopen, de schulden toenemen enz. enz.

Deze week drong een vergelijking met de arme voetbalvereniging uit Tilburg zich op toen de gemeenteraad van Pekela de begroting voor 2011 behandelde. Dit jaar bungelde Pekela voor het tweede achtereenvolgende jaar onderaan de ‘Elsevier-ranglijst’ van beste gemeente van Nederland. Pekela heeft nog geen schulden maar moet in 2011 op een begroting van zo’n 36 miljoen euro een kleine 2 miljoen euro bezuinigen. En met dank aan het VVD/CDA-kabinet moet er vanaf 2012 nog meer bezuinigd worden. Taken worden door het kabinet Rutte op het bordje van de gemeenten gelegd zonder dat daarbij voldoende financiën beschikbaar worden gesteld. Het college, de raad en de ambtenaren doen allemaal verschrikkelijk hun best om de zaak draaiende te houden en gelukkig lopen de bewoners nog niet weg. Maar het gaat wel pijn doen. Er zal niet te ontkomen zijn aan bezuinigingen waar we allemaal last van krijgen. Maar wat als de bibliotheken dicht gaan, kinderen geen muziekonderwijs meer kunnen volgen, sportverenigingen het hoofd niet meer boven water kunnen houden en woonwijken niet meer goed worden onderhouden? Pekela zal z’n aantrekkelijkheid als woonplaats verliezen. Gevolg: nieuwe bewoners blijven weg en Pekela komt in een negatieve spiraal terecht en Pekela blijft nog jaren stijf onderaan staan in de eredivisie van de Nederlandse gemeenten. Gelukkig kunnen we niet degraderen, alhoewel met een Artikel 12-Status zit je toch eigenlijk wel in de Juliperleague van de Nederlandse gemeenten. Maar er is nog hoop: als andere gemeenten nog meer gaan bezuinigen op hun voorzieningen en daardoor dalen op de Elsevier-ranglijst stijgt Pekela misschien toch nog een paar plaatsen.

Hopelijk vinden college, raad en ambtenaren nog wat creatieve manieren om het leed te verzachten voor de Pekelders maar het zal erg moeilijk worden, een weinig benijdenswaardige taak.